به کمیتۀ سازماندهی و هماهنگی امور در اروپا!
 طرفداران دموکراسی وفرا قومی کانادا  طرفداران دموکراسی وفرا قومی کانادا

     ما طرفداران دموکراسی وفراقومی کانادا همانطور در صحبتی که قرار بود در اجلاس وسیع نیروهای دموکرات، مترقی وملی در شهرایندوهوون هالند به پیشگاه  دانشمندان ، کارشناسان سیاسی وروشنفکران وطنپرست که بر مبنای ارمانهای مشترک برای دریافت راه حلی بحیث یک گفتمان ملی از بحران دیگر در کشور تقدیم میشد، اما بنا بر کمبود زمان این فرصت میسر نشد و از طریق سایت انترنیتی وزین مشعل بخش گردید،

     ما نظریات خویش را بشکل فشرده بیان داشته و اتحاد پایدار این نیروها را یگانه الترنتف جلوگیری از بحران دانسته وتصمیم عاملانه با درنظرداشت تجربۀ گرانبهای گذشته با طرح استراتیژی و تاکتیک جدید و نوسازی اندیشه ها وپذیرش تحولات جدید در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی ورسانه های گروهی باید در جهت ایجاد اتحاد جنبش وسیعی نیروهای مترقی ووطنپرست، صرف نظر از تعلقیتهای پیشین(غیر از جنایتکاران جنگی) که حاضر در جهت مبارزه ملی علیه استبداد وحشی حاکمیت موجود، تامین صلح سراسری،  حاکمیت قانون و تضمین حقوق شهروندی تمام اتباع کشورو جلوگیری از غارت دایمی کشور که مالکین اصلی آن در فقر، مرض و مرگ دست به گریبان بوده، برزمند میتوانند براساس برنامۀ مشترک  عضود ائتلاف محسوب شوند .

    هم اکنون حاکمیت تفنگ و زور، تشدد و خشونت، فعالیتهای دهشت افگنی وترور در همه مناطق بویژه در ولایات جنوبی و شرقی افغانستان بیداد میکند. نیروهای دهشت افگن در درون و برون به تشدید نفاق ملی مصروف اند وقاچاق بران مواد مخدر بحیث اداره کننده و سمت دهندۀ قدرت در عقب دستگاه دولت سنگر گرفته است.

      درین برهۀ زمان که در پس پرده های سیاست زد وبند های ضد منافع ملی برای تصاحب قدرت در انتخابات آینده کشور در جریان بوده، دیگردیر خواهد بود اگرجنبش نجات بخش کشور پیکیری نشود. باید جرئت آنرا داشته باشیم تا از پوسته های تنگ و افکار منزوی قومی وایدئولوژیکی به عرصه های باز ملی، جهانی پذیرش و تأمل شنیدن و استدلال نظریات دیگران را درخود پرورش دهیم.

    برای دیگرگونی وضعیت موجود اثبات صداقت ووفاداری به ارمان های مردم افغانستان در عمل تحقق یابد تا بتوان اعتماد مردم و جامعه جهانی را بدست آورد و دست مستکبرین را ازتجاوز وغارت گری کوتاه و زمینۀ یک حکومت مردمی را با مساعی تمام احزاب مترقی، وطنپرستان  وتوده های رنجدیده مساعد ساخت. نمونۀ چنین عطش مبارزۀ جمعی دراجلاس نیروهای مترقی، دموکرات وترقیخواه در هالند با حفظ کمبودی های که از جانب برخی اشتراک کنندگان پیش آمد قابل رویت بود. بخصوص پیام فدراسیون فرهنگی غرجستان را در نظر گرفت  )یک روحانی وطنپرست  ویک روشنفکر چپ دیروز یکجا باهمدیگر در چوکات هر نوع ساختاری، مشترکا جای داشته باشند. واجلاس کنونی باید محلی برای یکجا شدن نیروهای مختلف وافکار متنوع بوده باشد...) همچنان (...بنا برین دستیابی به چنن برنامه واستراتژی ملی ای مستلزم آن است که نیروهای چپ وراست  بالای تضادها و دلبستگیهای خطوط فکری و ایدئو لوژیک گذشته شان که نتایج وخاطرات تلخ وخونینی به همراه داشته است، تاکید و پافشاری نکنند .)  یکی از نمونه های فراهم شدن وضرورت اتحاد نیروهای مترقی، ملی و وطنپرست را نسبت به گذشته نوید میدهد.

   این اندیشۀ عالی زاویه دید ونیازمندی مبرم جنبش نیروهای مترقی، ملی و شخصیت های مستقل را برجسته میسازد. بزرگترین راز موفقیت جنبش مترقی درتأمل دیگر اندیشی وتمرین دموکراسی در عمل توسط این نیروهاست تا بتوان عمق اختلافاتی را که در جریان تاریخ میان ملیتها، اقوام وقبایل بوجود آمده و امروز اکثریت احزاب بر مبنای همین اختلافات ایجاد شده، کم ساخته و بمرور زمان با نشان دادن برتری تفکرملی براندیشۀ های قومی را تقویت بخشید.

    در رابطه با نام کمیته ما پیشنهاد داریم که جنبش نیروهای ملی ، مترقی و دموکرات افغانستان تنها به اروپا محدود نشده بنأ اگر نام با مضمون آن هماهنگ گردد بهتر و فراگیر تر خواهد شد و تشکلهای سیاسی وافراد مستقل خود را درآن سهیم خواهد یافت.

             مورچگان را چو بود اتفاق         شیر ژیان را بدرانند پوست  (سعدی)

    درین راستا ما با ایمان کامل فراتر از نظریات ترمز کننده با دید وسیع همگام با دیگرگونی های عصر با اشتراک درین کار بزرگ ملی حاضریم وتصامیم آنرا با صداقت پذیرفته ودر عمل پیاده کنیم. برای تداوم کار اجلاس وسیع ما انجینر برهان عقاب را بحیث نماینده به کمیتۀ سازماندهی و هماهنگی ازجانب طرفداران دموکراسی و فراقومی مقیم کانادا معرفی میداریم.

                                                                       ۲۱می سال ۲۰۰۸


June 8th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها